Tänään Hämeenlinnan Raatihuoneella järjestettiin T-Klubin,
Mehiläisen ja Hämeenlinnan kaupungin toimesta valmennusseminaari ”Urheilijan
ura, 10-vuotinen matka”. T-Klubi on Hämeenlinnan Tarmon entisten
yleisurheilijoiden yhdistys, joka järjesti valmennusseminaarin
kymmenettä kertaa. Paikalla oli siis paljon yleisurheilun parissa toimivia
ihmisiä, mutta myös muiden lajien edustajia.
Kuulin seminaarista uimaseuramme kautta, mutta olinkin
sitten ainoa uintipuolen valmentaja tilaisuudessa. Itselläni jo ohjelma herätti
mielenkiinnon, joten odotukset tilaisuudesta olivat korkeat. Paikalla oli
luennoitsijoita puhumassa mm. lääkärin ja urheilijan yhteistyöstä,
fysioterapiasta, kestävyysurheilusta ja taidon harjoittamisesta. Heti näin
tekstin alkuun on hehkutettava, että seminaarissa tuli hurja määrä todella
tärkeitä tietoja ja ajatuksia, joita jokainen valmentaja pystyisi työssään
hyödyntämään ja joita jokainen urheilija ehdottomasti tarvitsisi. Muutamaa
luennoitsijaa kuuntelin suu auki ja ällikällä lyötynä, kun vanhoja tietojani
kumottiin totaalisesti. Ajatuksia heräsi paljon siitä, mitä uimaseurassamme
voitaisiin tehdä toisin, mitä minä voisin valmentajana tehdä toisin ja mitä
minun omalla uintiurallani olisi pitänyt tehdä erilailla sekä uimarin että
valmentajan osalta. Ei voi siis muuta sanoa, että vietin todella valaisevat
neljä tuntia! Tässä nyt tulee sitten pientä infopakettia tämän päivän seminaarin
annista.
Ensimmäisenä puhujana oli liikuntalääketieteeseen
erikoistuva lääkäri Tuomas Mäkinen. Aluksi hän kertoi urheilulääkäreiden
kahdesta tavoitteesta: vammautumisen ennaltaehkäisystä ja vammojen ja
sairastumisten sattuessa lyhyestä ja laadukkaasta hoitojaksosta. Tämän
jälkeen hän lähti käsittelemään ikävaiheittain urheilijan ja lääkärin
yhteistyön tärkeitä pointteja.
Lasten kanssa työskennellessä lääkärin on otettava huomioon
lapsen kasvu ja kehitysvaihe. Valmennuksen ja kilpailun rasitukset eivät saa
vaarantaa psyykkistä tai fyysistä kehitystä. Lääkärin on siis toimittava
koko ajan lapsen terveyttä ajatellen. Vääränlaiset liikemallit on havaittava
ajoissa, jotta vammoja voidaan ehkäistä ja saadaan toteutettua suoritukset
mahdollisimman maksimaalisesti. Esimerkiksi kyykkyä tehdessä tapahtuva polvien
virheasento voi aiheuttaa polveen vamman. Lapsuudessa on painotettava myös liikunnan
monipuolisuutta, eli treenien ulkopuolella pitäisi liikkua mahdollisimman
paljon ja eri lajien parissa.
14–18-vuotiailla eli nuorilla on tärkeää ottaa huomioon elämän
kokonaistilanne ja stressitekijät, kuten opiskelu, kaverisuhteet ja
mahdollinen valmentajan painostus. Stressitekijät on pyrittävä minimoimaan ja nuorelle
saatava mahdollisimman paljon tukea perheeltä, valmentajalta ja muista
sosiaalisista suhteista. Nuoruudessa uupuminen ja lajin lopettaminen on
tavallista ja siksi tuki on todella tärkeää. Fyysinen kehitys tapahtuu
nuoruudessa eri tahtia, joten esimerkiksi saliharjoittelun aloittaminen ei
ole kaikille mahdollista samaan aikaan. Kasvupyrähdykset voivat altistaa
rasitusvammoille ja ylikuormitukselle. Viimeistään nuoruudessa täytyisi havaita
polvien ja lantion hallinnan puute ja työstää ongelmia aktiivisesti.
Mäkinen puhui myös yleisesti urheilijan ja valmentajan
yhteistyöstä. Lääkäri on vaitiolovelvollinen urheilijan asioista, joten
esimerkiksi valmentajalle lääkäri ei voi niitä kertoa ilman erillistä
sopimusta. Lääkärin näkökulmasta terveys on asetettava etusijalle ja sitten
vasta urheilu, ja sen myötä on lääkärin päätettävissä, voiko urheilija palata
lajin pariin vai ei.
Mäkisen mukaan parannettavaa olisi lajien välisessä
yhteistyössä, jolla saataisiin monipuolisuutta harjoitteluun. Myös ilmaisia tai
ainakin edullisia terveyspalveluita tulisi olla enemmän. Tietyille ikäryhmille
pitäisi järjestää rutiinitarkastuksia. Terveysvalistusta tulisi lisätä
urheilijoiden, valmentajien ja vanhempien keskuudessa.
Toisena puhujana oli rytmisen voimistelun 25-kertainen
Suomen mestari Hanna Kanerva. Heti alkuun hän järkytti kuuntelijat kertomalla
voimisteluaikojensa harjoitusmääristä, jotka olivat jopa 9 tuntia päivässä.
Nykyään Kanerva työskentelee fysioterapeuttina ja hänen luentonsa aiheena oli
fysioterapia urheilijan uran tukena.
Aluksi esiteltiin kaavio, joka sisälsi tasapainoiseen
urheilijaan ja hyvään suoritukseen johtavia tekijöitä: kestävyys,
liikkuvuus, nopeus, lajitaidot, voima, kehonhallinta, henkiset voimavarat ja
ravintovalmennus. Aikamoinen määrä tekijöitä, joiden on oltava kunnossa,
jotta urheilija voi suoriutua hyvin ja kehittyä.
Tämän jälkeen esiteltiin erilaisia ihmisen kehotyyppejä:
ektomorfi, mesomorfi ja endomorfi (jep, kunnon sanahirviöitä). Ektomorfilla on
hyvä liikkuvuus ja hyvä aineenvaihdunta, mutta ei voimaa. Mesomorfi on
lihaksikas, mutta kankea. Endomorfi on keskiverto, hänellä on liikkuvuutta ja
lihasta, mutta huono aineenvaihdunta. Lisäksi on ihmisiä, jotka ovat jotakin
näiden väliltä. Pointti on se, että kaikkien ihmisten kehotyyppi on
erilainen ja tämä erilaisuus tulisi huomioida harjoittelussa. Kaikilla on
kehitettävää eri osa-alueissa ja kaikki tarvitsevat erilaista harjoittelua ja
valmennusta.
Seuraavaksi puhuttiin kehon oikean asennon merkityksestä ja
kineettisestä ketjusta. Vartalon osien tulisi olla suorassa linjassa ja
liikkeitä suorittaessa pitäisi saada keho pysymään oikeassa asennossa.
Kineettisellä ketjulla tarkoitetaan sitä, että kaikki nivelet vaikuttavat
toisiinsa. Esimerkiksi nilkan ongelmat aiheuttavat ongelmia polvissa ja
lonkissa, ja taaskin vaikkapa kyykkyä suorittaessa nilkan virheasento voi
johtaa polven virheasentoon ja niin edelleen. Kanervalla oli ollut asiakas,
jolla oli selässä kolme välilevyn pullistumaa. Syy löytyi siitä, että kyykyt
oli tehty vuosia vääränlaisella tekniikalla niin että kaikki nivelet olivat
vääränlaisessa asennossa. Tällaiset väärät liikemallit pitäisi korjata
mahdollisimman pian. Opeteltaessa uutta liikemallia täytyy tehdä 30
peräkkäistä puhdasta suoritusta, jotta liikettä käsittelevälle aivokuoren
osalle muodostuu uusi muistijälki. Jotta liike automatisoituu, vaaditaan 10 000
puhdasta toistoa.
Itselleni ehkäpä järkyttävintä tietoa tuli fascia- eli
lihaskalvoverkoista. Kyseessä on siis lihaksia peittäviä kalvoja, jotka
muodostavat verkkoja. Esimerkiksi eräs fascia-verkoista yltää jalkapohjista
pohkeiden kautta takareisiin ja siitä selkään. Yhden kohdan häiriöt
vaikuttavat koko järjestelmään. Takareiden jumit voivat siis vaikuttaa vaikkapa
selkään ja pohkeisiin. Verkkojen takia kyseenalaistuu myös yhden tietyn
lihaksen treenaaminen. Miksi tehdä pelkkää hauiskääntöä, kun käden liikkeeseen
vaikuttaa rintalihaksiin ja keskivartaloon kytkeytyvä verkosto? Yhtä tiettyä
lihasta rasittavan voimaharjoittelun sijaan tulisi siis tehdä kolmiulotteisia isolinjaisia
liikkeitä. Myös keskivartalon hallinta korostuu tämän myötä: kaikki verkot
nimittäin kytkeytyvät keskivartaloon. Käden hallinta ei siis riitä, täytyy
samalla kyetä hallitsemaan verkon muita osia. Suurin yllätys tuli kuitenkin
siinä, että esityksessä kyseenalaistettiin venyttelyn merkitys. Lihasjumit
ja lihaskalvojen jumitus johtuvat erilaisista virheasennoista, joten
venyttelyn sijaan pitäisi panostaa niiden korjaamiseen. Kiristyneet
lihaskalvot eivät myöskään aukea venyttelyllä, vaan ne pitäisi avata
hieronnalla ja foam rollerin avulla. Tässäkin on kuitenkin yksi mutta: foam rolleria
kannattaa käyttää vain noin kolmen päivän välein.
Kolmantena luennoitsijana oli Tommy Ekblom, jonka aiheena
oli kestävyys ja sen harjoittelu. Kestävyys koostuu peruskestävyydestä,
vauhtikestävyydestä, maksimikestävyydestä ja nopeuskestävyydestä. Perus- ja
vauhtikestävyysharjoittelun avulla jaksamme tehdä jotakin asiaa kauemmin,
maksimikestävyydellä kestämme kovatehoista työtä kauemmin ja nopeuskestävyyden
ja itse nopeuden avulla pääsemme kovempaa vauhtia. Mitä kovemmalla vauhdilla
harjoitellaan, sitä vähemmän sitä voi tehdä. Pääpaino harjoittelussa tuleekin
olla peruskestävyydessä, joka on koko kestävyysurheilun pohja. Esityksessä
ennen kaikkea painotettiinkin sen merkitykseen.
Ihmisen elimistö on jo varhain valmis
peruskestävyysharjoitteluun. Se on kestävyysharjoittelun ehdottomasti tärkein
osa ja sitä tulisi tehdä 30–60 minuuttia päivässä. Lapsen elimistön
maitohapollinen toimintakyky ja happamuuden sieto- ja maitohapon poistokyky
ovat vaillinaisesti kehittyneitä, joten 10–14-vuotiaalla ei pitäisi vielä olla
niitä harjoituksissa. Tietoinen hapottaminen liian varhain ei ole hyväksi
muille kestävyysominaisuuksille. 10–12-vuotiaalla taas nopeus vielä tarttuu
hyvin.
Liikunnan ja harjoittelun kokonaismäärä tulisi jo 10-vuotiaana
olla 20 tuntia viikossa. Tästä lajiharjoittelun osa kuitenkin on silloin
vielä pieni ja sen osuus kasvaa iän myötä. Muun harjoittelun tulisi olla
monipuolista liikuntaa, jota ei oikeastaan luokitella edes harjoitteluksi:
koulumatkat pyörällä tai kävellen, pelailu kavereiden kanssa tai muu vastaava.
Kaikki tämä kehittää peruskestävyyttä. Tällä hetkellä ryhmällämme on kuusi
harjoitusta viikossa. Niistä koostuva tuntimäärä on noin 10 tuntia, jos käy
jokaisessa treenissä. Sen lisäksi on siis saatava vielä toiset 10 tuntia muuta
liikuntaa.
Vuositasolla peruskuntokautta tulisi kestävyysurheilijalla
olla noin 2/3 vuodesta. Kisaan valmistavalla kaudella pääpaino on
maksimikestävyydessä ja kisakaudella nopeuskestävyydessä. Viikkotasolla
vuorottelevat kovat ja palauttavat harjoitukset. Lisäksi nuorella tulisi olla
viikossa yksi lepopäivä treeneistä.
Seminaarin neljäs puhuja oli jo nimenä mielenkiintoinen: Aki
Riihilahti, HJK:n toimitusjohtaja. Hänen pohti, mistä urheilija saa etua
kilpailussa ja miten taitoa ja tekniikkaa voidaan kehittää. Riihilahden ajatus
siitä, mikä tekee urheilijasta hyvän, on erikoistuminen johonkin tiettyyn
asiaan lajin sisällä. Uinnissa tämä voisi tarkoittaa sitä, että
erikoistutaan johonkin tiettyyn uintilajiin ja -matkaan. Joku ui selkäuintia,
joku rintauintia, joku lyhyttä matkaa ja joku pitkää. Urheilija keskittää
harjoittelunsa pääasiassa siihen, mihin on erikoistunut ja mitkä ovat omia
vahvuusalueita. Omassa erikoisalassa on hyvä olla jokin tavoite ja
harjoittelua suunnataan määrätietoisesti sitä kohti.
Taitoa lähdetään kehittämään niin, että ensin on pohdittava
mielikuvassa, miten kyseinen asia tehdään. Tämä voidaan toteuttaa esimerkiksi
katsomalla videolta, jolloin liikkeen hahmottaa paremmin. Sitten harjoitellaan
liikettä. Toistojen määrän merkitystä ei voi tarpeeksi korostaa.
Suoritusta voidaan analysoida jälkeenpäin esimerkiksi videolta ja harjoitella
sitten lisää. Tämän jälkeen suoritus on tuotava itse kilpailutilanteeseen. Osaaminen
ei siis riitä, vaan taitoa on osattava myös käyttää. Jotta taito voidaan
tuoda kilpailusuoritukseen, vaaditaan taidon toteutuksen ymmärrystä,
tavoitteita ja palautetta ja keskustelua suorituksesta.
Erikoistumisen myötä täytyisi saada yksilökeskeistä
valmennusta. Kaikki ovat erilaisia, oppivat eri tavoilla, tarvitsevat
erilaista harjoitusta ja yksilöllistä palautetta. Valmentajan on tärkeä
tutustua valmennettaviinsa yksilöinä: mitkä ovat heidän tavoitteensa, mitä
heiltä voi vaatia, millä tavoin he oppivat ja tekevät asioita. Jos ei ymmärretä
valmennettavien persoonien vahvuuksia ja heikkouksia, heille ei voida opettaa
asioita kunnolla. Samaan asiaan erikoistuneilla on kuitenkin toisilleen
annettavaa. Muut taas voivat olla heille häiriötekijöitä.
Valmennuksen puolesta tärkeä asia on myös seuran yhteinen
linja. Tämä tuo valmennukseen jatkumoa. Seuraava valmentaja tietää, mitä
edellinen on opettanut ja mistä voidaan jatkaa eteenpäin. Valmentajan on tärkeä
tutustua valmennettaviinsa myös ihmisinä.
Henkiset ja
asenteelliset asiat ovat myös tärkeä osa kehittymistä ja suorituksia.
Asenne ja energia, joilla asioita tehdään tuottaa tulosta ja tarttuu
ympäristöön. Vaikka olisit kuinka taitava, oma halu on ratkaiseva. Epäonnistumisen
pelko estää kehitystä ja tuloksen saamista, mutta keskittyminen tekemiseen
ja siitä nauttimiseen johtaa hyviin tuloksiin. Kun kyseessä on kilpaurheilu,
täytyy myös miettiä, mennäänkö kilpailuihin selviytymään, uimaan vai
kilpailemaan. Kilpailunomaisuudella saadaan paremmin omat taidot käyttöön.
Loppuun kaksi eri sukupolvien urheilijaa esitteli omien
kokemustensa kautta näkemyksiään urheilusta. Luennoitsijoina olivat 80-luvun
kymmenottelija Petri Keskitalo ja nykypäivän pikajuoksija Hannu Hämäläinen. 80-luvulla
mentiin tarkan vuosisuunnitelman mukaisesti harjoitus harjoitukselta. Nykyään
harjoitukset voivat muuttua tilanteen mukaan. Esimerkiksi väsyneenä ei tehdä
teknisiä tai kovia harjoituksia. Aikaisemmin tehtiin paljon
voimaharjoittelua, nykyään harjoitellaan lajivoimaa. Painoilla
tehtävillä perusliikkeillä saadaan tehoa vain startteihin ja käännöksiin.
Lisäksi voimaharjoittelu voi rikkoa kehoa ja siksi tuhota enemmän kuin
saavuttaa. Peruskuntoharjoittelu jäi myös voimaharjoittelun takia liian
vähälle. Aikoinaan ei myöskään välitetty psyykkisen puolen osuudesta.
Kilpailuvietti oli kova, yksilö jäi psyykeensä kanssa yksin ja psyyke usein
pirstaloitui. Nykyään pyritään minimoimaan stressitiloja ja saamaan
kilpailuvietin sijaan ajatukset sellaisiksi, ettei välitetä kaverista vaan
keskitytään omaan suoritukseen. Henkisen hyvinvoinnin tärkeys ymmärretään
ja sitä huolletaan mm. psyykkisellä valmennuksella.
Vielä koottuna seminaarin tärkeimpiä pointteja:
- Urheilijan yksilökeskeinen
valmentaminen. Kaikki ovat erilaisia, kehittyvät eri tahtiin, oppivat eri
tavoin, omaavat erilaisia tavoitteita ja ovat erikoistuneet eri asioihin.
Urheilijoihin täytyy tutustua kunnolla, jotta heitä voi valmentaa oikein.
- Terveys on asetettava
etusijalle.
- Harjoittelun on etenkin
lapsuudessa oltava monipuolista. Liikuntaa tulisi kertyä 20 tuntia viikossa.
- Peruskuntoharjoittelu on
kaiken kestävyysharjoittelun perusta.
- Kaikki nivelet vaikuttavat
toisiinsa. Oikeat liikemallit ovat ehdottoman tärkeitä.
- Fascia-verkon yhden kohdan
vauriot vaikuttavat koko järjestelmään. Niiden kehittämiseksi vaaditaan isojen
linjojen liikeharjoittelua ja keskivartaloharjoituksia.
- Toistojen määrä on
ehdottoman tärkeä taitojen oppimisessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti